https://flyandfilm.pl/

Blog

Podróże z dronem?

podroze
Wiedza

Podróże z dronem?

Podróże z dronem? Żaden problem!

Jeszcze 2 lub 3 lata temu podróże z dronem nie należało do przyjemności. Ciężkie konstrukcje o dużych rozmiarach nie mieściły się w bagażu, wymagały osobnych walizek do transportu a ich przygotowanie do lotu zajmowało sporo czasu.

Stanowiły przysłowiową „kulę u nogi” dla podróżników ceniących sobie mobilność, lekkość i prostotę obsługi sprzętu. Przez ten stosunkowo krótki okres oferta komercyjnych dronów dostępnych na rynku zmieniła się tak bardzo, że zarówno podróżnicy z prawdziwego zdarzenia jak i „niedzielni” turyści nie mogą narzekać na brak sprzętu, który spełniałby ich bardzo konkretne wymagania.

Przede wszystkim mobilność

Mobilność jest cechą sprzętu, którą docenia każdy, kto często przemieszcza się po świecie niezależnie od środka transportu. Mobilność definiuje zarówno rozmiar jak i wagę sprzętu – mówiąc wprost chodzi o drona, którego można zabrać wszędzie. Te cechy spełniają przede wszystkim dwa modele – DJI Mavic Pro oraz DJI Spark.

DJI MAVIC PRO

DJI SPARK

DJI Mavic Pro to bezzałogowiec, który – gotowy do lotu – waży zaledwie 734g. Jego niewątpliwą zaletą są składane ramiona oraz składane śmigła. Po ich złożeniu DJI Mavic Pro zmieści się w każdy plecak, kobiecą torebkę czy nawet większą kieszeń. Jeszcze mniejszy jest kontroler do sterowania, który został wyposażony w składany uchwyt na telefon lub tablet i miniaturowy wyświetlacz, który pokazuje wszystkie potrzebne informacje podczas lotu. Zarówno sam dron jak i kontroler można zapakować do dwóch osobnych niewielkich etui – wciąż będą zajmować mniej miejsca niż laptop, lustrzanka czy nawet kosmetyczka.

Wymiary Mavica to nie jedyna jego zaleta. Podróżnicy z pewnością docenią długi czas lotu, który mimo niewielkich rozmiarów baterii wynosi ok. 25 minut na jednym akumulatorze. Kolejna sprawa to parametry kamery – ta oferuje zdjęcia w rozdzielczości 12MP. Biorąc pod uwagę wysoką stabilność lotu z wykorzystaniem systemów pozycjonowania GPS/GLONASS dron DJI Mavic Pro pozwala na wykonywanie świetnych zdjęć nawet nocą przy minimalnym oświetleniu i długim czasie naświetlania. Zdjęcia mogą być zapisywane w formacie zarówno JPG jak i RAW (DNG) więc można je poddać dowolnej obróbce. Warto wspomnieć również o możliwościach filmowych Mavica, który oferuje nagrywanie wideo w rozdzielczości 4K przy 24 klatkach.

Osobom, którym zależy na ograniczeniu do minimum wagi sprzętu w podróży z pewnością przypadnie do gustu młodszy i jeszcze mniejszy „brat Mavic’a” – DJI Spark. Jego waga to jedynie 300g a wymiary 14x14cm czynią go sprzętem idealnym do podróżowania niezależnie od tego jak mało miejsca mamy w naszym bagażu. DJI Spark można nawet na czas transportu przypiąć na wierzchu plecaka! Co do możliwości filmowo-fotograficznych kamera tego drona pozwala na fotografowanie w rozdzielczości 12MP oraz filmowanie w rozdzielczości FullHD 1080p przy 30 klatkach na sekundę. Sterowanie Sparkiem, podobnie jak w przypadku Mavica, można realizować przy pomocy kontrolera RC jak również bezpośrednio poprzez smartfon lub tablet oszczędzając wtedy miejsce w bagażu do absolutnego minimum.

Dron dla wymagających fotografów

Powyższe propozycje dronów skierowane są przede wszystkim dla podróżników, których uwiera każdy dodatkowy gram i centymetr bagażu. Dla osób, które wolą przełożyć jakość materiałów fotograficzno-filmowych nad mobilność polecamy model DJI Phantom 4 Pro. Jego rozmiary i waga są już zdecydowanie większe, wciąż jednak jest możliwość zapakowania go w dedykowany plecak, który bez problemu przejdzie odprawę jako bagaż podręczny na pokładzie samolotu. W zamian za balast o wadze 1.4kg i wymiarach 35x35cm dostajemy  kamerę z jednocalowym przetwornikiem CMOS i rozdzielczością zdjęć 20MP. W przypadku filmów dostajemy jakość 4K w 24/25/30 klatkach na sekundę lub FullHD nawet 120 klatek na sekundę! Dodając do tego czas lotu przekraczający 25 minut oraz czujniki antykolizyjne z każdej strony drona dostajemy profesjonalny sprzęt, który zadowoli wymagających podróżników-fotografów lub filmowców.

Mam drona, czy mogę nim wszędzie latać?

Wymiary oraz transportowanych dronów są istotne nie tylko ze względu na komfort osób podróżujących, ale również ze względu na przepisy dotyczące chociażby przewozu sprzętu na pokładzie samolotu. Nie wspominając o lokalnych przepisach lotniczych, które w każdym państwie się różnią. Im mniejszy dron tym restrykcje są przeważnie mniejsze, bo spada niebezpieczeństwo związane z jego użytkowaniem. Niestety z racji braku jednolitych przepisów dotyczących dronów nawet na arenie europejskiej osoba podróżująca do konkretnego kraju jest zobowiązana zapoznać się z wymogami prawnymi w konkretnym państwie. W tym może pomóc serwis https://droneregulations.info/, którym zbierane są informacje dotyczące prawa lotniczego w różnych krajach. Kolejnym miejscem w sieci, do którego warto zajrzeć jest mapa Google https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1OkEtyCaGNjKhLeMr6L2IU975SP8&ll=46.30626195553508%2C53.693738125000095&z=4. Zachęcamy jednak do weryfikowania na własną rękę informacji zawartych na obu tych stronach. Najświeższe i najbardziej sprawdzone informacje można wyczytać na stronach urzędów lotnictwa cywilnego odpowiedniego dla danego kraju. Można również próbować uzyskać je drogą mailową kontaktując się z ambasadą.

Zasady przewozu dronów w samolocie

Podróże z dronem na pokładzie samolotu nie jest już żadną nowością dla linii lotniczych. Drony – o ile mieszczą się w określonych przez linie lotnicze wymiarach bagażu podręcznego – traktowane są jak inna elektronika. Zaleca się transport w bagażu podręcznym podobnie jak akumulatory zasilające drona.

Prawo przewozowe traktuje je ze szczególną uwagą, bo bateria litowo-polimerowa jest wrażliwa na wiele czynników. Takich jak uszkodzenia mechaniczne, ale również rozładowanie i przeładowanie odpowiednio poniżej i powyżej określonych wartości napięcia. Z tego względu baterie do dronów powinny być przewożone w bagażu podręcznym w stanie częściowo rozładowanym i najlepiej w specjalnych torbach ognioodpornych (tzw. LiPo safe bag). Niektóre linie lotnicze nie pozwalają na przewóz akumulatorów litowych powyżej określonej energii maksymalnej pakietu (najczęściej 100Wh). Jak i  powyżej określonej zawartości litu w pakiecie (granica to najczęściej 8g litu). W przypadku większości dronów komercyjnych zarówno energia akumulatora jak i zawartość litu są dalekie od nieprzekraczalnych wartości wymaganych przez przewoźników więc nie stanowi to problemu!